مجله تنگستن قهرمان

تفاوت بین قلاویز دنده ریز و قلاویز استاندارد

تفاوت بین قلاویز دنده ریز و قلاویز استاندارد

فرق بین قلاویز دنده ریز و استاندارد چیست؟

برای اینکه بفهمیم تفاوت ان ها چیست اول بیایید به وجه اشتراک آنها نگاه کنیم. هر دو نوع دنده متریک هستند و در DIN 13 تعریف شده اند. هر دو دنده استاندارد و دنده ریز دارای زاویه کناری 60 درجه هستند.

چرا از قلاویز دنده ریز استفاده کنیم؟

دلیل وجود انواع مختلف دنده، عملکردهای متفاوت انواع دنده هاست. با نگاهی به دنده ریز متریک، این امر به ویژه واضح می شود. تفاوت بین رزوه ریز (MF) و رزوه استاندارد درشت تر (M) چیست؟

در مورد دنده ریز، از نگاه نیمرخ رزوه می تواند گام های متفاوتی داشته باشد. در این راستا، لازم است و تجویز شده است که تعیین توسط گام دنده گسترش یابد.

به عنوان مثال:

تعیین رزوه استاندارد M10 است. گام 1،5 به وضوح در استاندارد DIN 13-1 تعریف شده است. برای یک رزوه خوب M10، گام های زیر طبق DIN 13-2 امکان پذیر است:

M10 x 0,5
M10 x 0,75
M10 x 1
M10 x 1,25

قلاویز دنده درشت یا استاندارد
قلاویز دنده ریز گام یک 1
قلاویز دنده ریز با گام 1.25
قلاویز دنده ریز با گام 0.75

هر چه گام کوچکتر باشد، دنده ریزتر است. برخی از تولید کنندگان به این موضوع اهمیت نمی دهند و در کل به عنوان استاندارد عرضه می کنند که این کار می تواند موجب سرگردانی مصرف کننده شود.

با مشخصه رزوه یا دنده باریک تر، قطر هسته کوچکتر و عمق رزوه کمتر می شود. بنابراین، مجموعه شیرهای متریک دنده ریز از یک پیش برش و یک برش پایانی تشکیل شده است. شیر وسط ضروری نیست زیرا مواد کمتری بر می دارد.
مزایای قلاویز دنده ریز

پس مزایای آن چیست؟ با توجه به مشخصات قلاویز دنده ریز ، امکان تغذیه دقیق تری وجود دارد. برای مثال با ابزار اندازه گیری، زیرا با یک چرخش فاصله بسیار کمی را طی می کنید. شما همچنین فشار تماس بالاتری با همان گشتاور دارید.

مزیت دیگر این است که عمق رزوه کمتر است. اگر فضای موجود برای رزوه کردن کوچک است، به عنوان مثال در مورد لوله های با دیواره نازک یا طول های کوتاه، دنده ریز انتخاب مناسبی است. همچنین این نوع دنده اثر خود قفل شوندگی (self-locking) بالاتری دارد. اگر اتصالات رزوه ای در معرض ارتعاش باشند، این می تواند نقش داشته باشد. به همین دلیل از رزوه های ریز متریک بیشتر برای اتصالات پیچی با بارهای زیاد که در معرض حرکات نیز هستند استفاده می شود.

مطالب بیشتر: تنگستن کارباید حفاری

معایب دنده ریز

معایب چیست؟ این نوع دنده نسبت به آلودگی و آسیب بسیار حساس است. به دلیل عمق کمتر رزوه، بسته به نوع بار، راحت‌تر پاره می‌شوند.

مقایسه قلاویز دنده ریز و درشت
تفاوت ها در یک نگاه

در زیر تمام تفاوت های اصلی بین دنده درشت و دنده ریز را به وضوح در یک نگاه خواهید دید. ما همچنین مزایا و معایب را برای شما یک بار دیگر در اینجا به طور خیلی خلاصه بیان میکنیم:

تشخیص دنده با گام نشان داده می شود. ابعاد اسمی با گام اندازه گرفته می شود. (MF 10 x 0.75)
یک ابعاد اسمی می تواند گام های مختلفی داشته باشد (MF 10 x 0.2 / MF 10 x 0.25 / MF 10 x 0.35 / MF 10 x 0.5 و غیره)
نمایه رزوه باریکتر
قطر هسته بزرگتر
عمق رزوه کوچکتر

مزایای دنده ریز:

تغذیه دقیق تر (به عنوان مثال با ابزار اندازه گیری)
فشار تماس بالاتر با همان گشتاور
فضای مورد نیاز کمتر (به عنوان مثال: لوله های جدار نازک، صدا خفه کن، دستگاه های نوری)
حساسیت کمتر به ارتعاشات، اثر قفل شدن بیشتر

معایب دنده ریز:

آلودگی راحت
تشنج آسانتر
حساس به آسیب
بیرون کشیدن راحت تر

دنده ریز در قلاویز اینچی

دنده ریز فقط در قلاویزهای ایزو متریک (میلیمتری) یافت نمی شود بلکه آنها در اینچی نیز وجود دارند. همچنین بین دنده درشت و دنده ریز اینچی تفاوت هایی وجود دارد.

معیارهای دنده های استاندارد آمریکایی UNC (Unified National Coarse Thread) می باشد و دنده های ریز آنها با اختصار UNF (Unified National Fine Thread) و UNS (Unified National Special Thread) شناخته می شوند. از طرف دیگر معادل انگلیسی قلاویز استاندارد BSW (British Standard Whitworth Corase) و نوع دیگر انگلیسی به اختصار BSF (British Standard Fine) نامیده می شود.

مطالب بیشتر: تنگستن کارباید معدنی

الماس جوشی

به هر حال، شما مجموعه بزرگی از قلاویزها را در فروشگاه ما پیدا خواهید کرد برای خرید قلاویز کلیک کنید همچنین برای دیدن انواع ابزار تراشکاری می توانید به صفحه اصلی ما رجوع نمایید.

نوشته قبلی

13 نوع از مهم ترین دنده های قلاویز که باید بشناسید

نوشته بعدی

هلدر تراشکاری و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی