مجله تنگستن قهرمان

هلی کویل چیست و چگونه کار میکند؟

هلی کویل چیست و چگونه کار میکند؟

در تعریف هلی کویل ابتدا باید بگویم یکی از مشکلات رایج در صنایع این است که بعد از مدتی رزوه های مادگی خورده مس شود و از بین می روند و برای ترمیم و اصلاح آن نیز کارهای مختلفی انجام می دهند که می توان ، جوشکاری ، بوش گذاری ، قلاویزکاری مجدد و مواردی دیگر را نام برد که هر کدام از این روش ها مشکلات خودشان را دارند ضمن اینکه باعث اتلاف وقت و هزینه های اضافی می شوند در برخی از موارد هم اصلا امکان انجامشان نیست.

هلی کویل رزوه های مادگی هستند که طبق استانداردهای بین المللی ساخته شده اند و به راحتی جایگزین رزوه های مادگی از بین رفته می شوند. به عبارت دیگر مغزی هلی کويل ، مفتولی با جنس فولاد ضد زنگ بوده که ، به صورت فنر پیچیده شده و قابلیت جایگزینی کلیه رزوه های مادگی میلیمتری و اینچی موجود در جهان را داراست. با توجه به اینکه ساخت این مغزی ها بدون حرارت دیدن انجام میگیرد این امر موجب مقاومت کششی درحد 145 كیلو پوند بر متر مربع در مفتول فولادی مورد استفاده می گردد.

این فنر با جایگذاری مغزی هلی كویل مقاومت رزوه در برابر اصطكاك، فرسودگی و استهلاك بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته و پیچ قبلی نيز كماكان قابل استفاده خواهد بود.

موارد استفاده:

كاربرد مغزیهای هلی كویل در تولید قطعات جدید به ویژه در فلزات سبک
كاربرد مغزیهای هلی كویل برای تعمیر رزوه های صدمه ديده و بازسازی تولیدات از رده خارج
هلی کویل می تواند در كارگاههای متالوژی ، فلزكاری، ماشین سازی، شیمیایی و بطور کلی همه صنایعی که بنحوی با پیچ سروکار دارند مورد استفاده قرار گیرد. از جمله یکی از موارد استفاده از مغزیهای هلی كویل، بكارگیری آن در سر سیلندر اتومبیل و موتورسیكلت ( محل بسته شدن شمع ها ) و محل بستن پیچ تخلیه روغن موتور می باشد.

مطالب بیشتر: الماس جوشی

 

لیست قیمت بوش فنری هلی کویل

سایز هر هلی کویل بر اساس سایز پیچی که می باید در محل استقرار فنر بسته شود شناسایی می گردد به عنوان مثال اگر درقطعه ای قرار است از پیچ سایز M6 استفاده شود، برای تقویت محل رزوه مادگی باید از سایز اسمی M6 استفاده شود که در حالت عادی قطر فنر نصب نشده قدری بیش از M6 می باشد که بعد از جایگذاری ، قطر داخلی آن، مناسب برای بستن پیچ سایز M6 خواهد بود. طول فنر هلی کویل بر مبنای ضرِیبی از قطر آن (d) بوده و معمولاً هر فنر با طول های 1d ، 1.5d ، 2d و….. شناسایی می گردد.

1- سوراخ کاری با مته و دریل

در این حالت، با توجه به نحوه طراحی و فنی انتخاب شده، باید به کمک جدولی متناسب با هر هلی کویل، قطر مته مورد نیاز برای سوراخ کاری اولیه انتخاب شود. (در این باره مطلبی برای قطر مته برای سوراخ کاری متناسب با هر فنرهلی کویل ارائه شده است) جدول انتخاب قطر مته برای دریل کردن محل نصب فنر. بعد از انتخاب مته، سوراخ کاری به کمک درل انجام می شود. توجه داشته باشید که در انتخاب مته مارپیچ، جهت آن حائز اهمیت می باشد.
2– استفاده از قلاویز (tap) برای ایجاد رزوه

در این مرحله سوراخ ایجاد شده، قلاویزکاری می شود. قلاویز مورد نیاز برای هلی کویل ها خاص بوده و می بایست متناسب با نوع فنر انتخاب شود.
3-نصب هلی کویل به کمک ابزار

ابزار نصب هلی کویل

بعد از فرآیند قلاویز، به کمک ابزاری که در پک هلی کویل می باشد که متناسب با اندازه قطر فنر ها باید انتخاب و استفاده شود برداشته و سپس هلی کویل را، به نحوی که لبه زبانه دار آن در انتهای ابزار قرار گیرد به آن ببندید (مطابق شکل) و به آرامی داخل سوراخ بپیچید. این کار باید تا حدی انجام شود که لبه بریده شده سر هلی کویل تا ۴/۱ گام رزوه از سطح قطعه پایین تر رود.

برای انجام قلاویز کاری می توانید از قلاویز ماشینی یا دستی استفاده کنید ولی خوب است بدانید که برای کارهای حساس تر از قلاویز دستی استفاده می شود.

مطالب بیشتر: تنگستن کاربید پیچ سازی

تنگستن کارباید سنگ شکن

نوشته قبلی

هلدر تراشکاری و انواع آن

نوشته بعدی

تنگستن کارباید -SOLID CARBIDE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی