مجله تنگستن قهرمان

کاربرد الکترود میکا در صنعت جوش

الکترودهای جوشکاری از مهمترین تجهیزات در صنعت جوش هستند که در نمونه‌های داخلی و وارداتی یافت می‌شوند. یکی از انواع الکترودهای جوشکاری که تولید داخل است، الکترود میکا می‌باشد. این الکترود جزو الکترودهای باکیفیت بوده و در انواع مختلفی موجود می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد الکترود میکا بپردازیم و با ویژگی‌ها و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

الکترود میکا چیست؟

همانطور که اشاره کوتاهی داشتیم، الکترود میکا از انواع تجهیزات و لوازم جوشکاری است که تولید داخل است. این الکترود توسط شرکت صنعتی پارس در اصفهان ساخته می‌شود و جزو الکترودهای با کیفیت به حساب می‌آید. شرکت صنعتی پارس اصفهان در ابتدا کار خود را با تولید میخ‌های فولادی شروع کرد. سپس فعالیت خود را گسترش داد و وارد عرصه تولید الکترودهای جوشکاری شد. در حال حاضر الکترودهای این شرکت تحت عنوان الکترود میکا شناخته می‌شوند و جزو الکترودهای با کیفیت تولید داخل به حساب می‌آیند. به طوری که بسیاری از افراد فعال در صنعت جوش این الکترود را یکی از بهترین و مناسبترین الکترودهای مصرفی می‌دانند.

نحوه ساخت الکترود میکا

الکترود میکا با استفاده از بهترین متریال و استانداردهای لازم ساخته می‌شود. این الکترود جوشکاری را میتوان در انواع مختلفی خریداری کرده و از هر یک از آنها در شرایط خاص خود استفاده کرد. برای مثال الکترود میکا را میتوان در انواعی مانند روتیلی، قلیایی، چدنی، سلولزی و روکش سخت پیدا کرده و در شرایط مورد نظر خود مورد استفاده قرار داد. این الکترودها از ماده رسانایی ساخته می‌شوند که از یک سمت به بخش غیر فلزی و از سمت دیگر به بخش رسانا همچون سیم فلزی متصل می‌شوند. این اتصال سبب قرارگیری در جریان یک مدار الکتریکی می‌شود.

در این الکترود یک پوشش فلاکس سیم الکترود را پوشش داده است. پوشش اعمال شده بر روی آن در ایجاد ثبات قوس الکتریکی در حین جوشکاری کمک می‌کند. همانطور که میدانید الکترودها و سیم جوش‌ها از ابزارهای مهم جوشکاری هستند که از آنها در جهت پر کردن فضاهای خالی در جوشکاری استفاده می‌شود. این قطعات میتوانند به وسیله خاک رس، آزبست، آهک، اکسید سدیم و سلولز روکش شوند.

کاربردهای الکترود میکا

الکترود میکا در میان جوشکاران ایرانی بسیار شناخته شده است. در واقع برخورداری از استانداردهای لازم باعث شده تا این محصول جایگاه بالایی از نظر کیفیت داشته باشد و توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار بگیرد. کیفیت بالای الکترود میکا آن را به گزینه خوبی برای جوشکاری در صنایع مختلف تبدیل کرده است. به طوری که از آن میتوان در صنایع مختلفی از جمله صنعت کشتی سازی، ساختمان سازی و ماشین سازی استفاده کرد. الکترود میکا تحت لیسانس سازمان استاندارد ایران، لوید آلمان و ایزو 9001 از TUV NORD آلمان ساخته شده و به بازار عرضه می‌شود.

همچنین بخوانید
سيستم جوشكاری تيپ تيگ

الکترود میکا چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد؟

الکترود میکا از شناخته شده‌ترین الکترودهای موجود در کشور است. البته نه تنها در کشور ایران، بلکه در خاور میانه این الکترود شناخته شده بوده و به بسیاری از کشورهای همسایه صادر می‌شود. دلیل محبوبیت و پر کاربرد بودن این الکترود جوشکاری، به خاطر خصوصیات و ویژگی‌هایی است که دارد. همچنین کیفیت بالای این الکترود باعث شده تا افراد زیادی آن را به سایر گزینه‌های موجود ترجیح دهند و از آن در جوشکاری استفاده نمایند. الکترود میکا در انواع مختلفی ساخته می‌شود و تنوع زیادی دارد. تمامی آنها هم توسط متخصصین با تجربه و با انجام آزمایشات گوناگون تولید می‌شوند. الکترود میکا به همراه بسیاری دیگر از تولیدات شرکت صنعتی پارس اصفهان، موفق به کسب تاییدیه‌های معتبر از سازمان‌های ارائه دهنده این گواهینامه‌ها در داخل و خارج از کشور شده است. پس اگر به دنبال یک الکترود با کیفیت و استاندارد هستید، میتوانید الکترود میکا را در نظر داشته باشید.

انواع الکترود میکا و کاربردهای هر کدام

  • الکترود سوپر میکا: این الکترود از نوع روتیلی است و دارای قوس نرم و پایدار با ظاهر جوش تمیزی می‌باشد. از این الکترود در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که از میان آنها میتوان به کشتی سازی، دیگ بخار، صنعت خودروسازی، ساخت سوله و … اشاره کرد.
  • الکترود سلولزی: این الکترود از ویژگی‌هایی چون سهولت شروع جوشکاری، جدا شدن سریع سرباره و برقراری مجدد قوس برخوردار است و برای جوشکاری لوله‌ها و مخازن مخصوصا در پاس اول ریشه کاربرد زیادی دارد.
  • الکترود روتیلی: این الکترود مناسب جوشکاری مقاطع حجیم است و دارای جوش نرم، ظاهر تمیز و کنترل آسان گل جوش است. از این الکترود در جوشکاری ورق‌های ضخیم، ساخت سوله و پل، صنعت کشتی سازی و خودروسازی استفاده می‌شود.
  • الکترود قلیایی با هیدروژن کنترل شده: این الکترود از قوس نرم و پاشش کمی برخوردار است و در برابر ترک مقاوم است. این الکترود برای جوشکاری فولادهای ساده کربنی، مخازن تحت فشار، دیگ بخار، صنعت کشتی سازی و خودروسازی کاربرد زیادی دارد.
  • الکترود قلیایی کم هیدروژن: این دسته از الکترودهای میکا خود شامل ۴ نوع هستند که در بخش بعدی به آنها می‌پردازیم.
همچنین بخوانید
جوشکاری با الکترود ذغالی چگونه می باشد

الکترودهای قلیایی کم هیدروژن میکا

  1. الکترود قلیایی کم هیدروژن: این الکترود حاوی Ni و Mo به منظور جوشکاری فولادهای کم آلیاژ و دانه ریز است. این الکترود در جوشکاری لوله‌ها و دیگ‌های تحت فشار کاربرد زیادی دارد و از ویژگی‌هایی چون مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی، قوس پایدار، استحکام مکانیکی خوب و سهولت در جوشکاری برخوردار است.
  2. الکترود با پوشش قلیایی کم هیدروژن کنترل شده: این الکترود حاوی بیش از ۳ درصد نیکل است و برای جوشکاری صنایعی که تجهیزات آن در دمای پایین یعنی -۶۰ تا -۸۰ درجه است، به کار برده می‌شود. از جمله کاربردهای آن باید به صنایع برودتی، کشتی سازی و مخازن انتقال گاز اشاره کرد.
  3. الکترود با پوشش قلیایی کم هیدروژن: این الکترود حاوی عنصر آلیاژی نیکل است و برای اتصال فولادهای دانه ریز در دمای کمتر از ۶۰ درجه سانتی گراد کاربرد دارد. برای همین از آن در جوشکاری لوله‌های انتقال گاز مایع و صنایع پتروشیمی استفاده می‌شود.
  4. الکترود با پوشش قلیایی کم هیدروژن حاوی ۱ درصد نیکل: این الکترود برای جوشکاری فولادهای با استحکام بالا کاربرد دارد. جوش حاصل از آن هم در برابر ترک مقاومت خوبی دارد و در حالات مختلفی از جوشکاری قابل استفاده می‌باشد.

نحوه نامگذاری الکترود میکا

نامگذاری تمامی الکترودهای جوشکاری به یک شکل است و در آنها از یک فرمول استفاده می‌شود. در نامگذاری الکترود باید به قوانین و استانداردها توجه کرده و آنها را بر اساس ارقام و حروف خاصی نامگذاری کرد. در ابتدای نام هر الکترود هم حرف E استفاده می‌شود که نشان از کلمه الکترود است. پس از آن نیز عدد 4 یا 5 رقمی درج می‌شود که هر یک از این اعداد نشان دهنده چیزی هستند. این اعداد هر کدام به نوع روکش الکترود، وضعیت جوشکاری، مقاومت کششی جوش و استحکام کششی فلز جوش ارتباط دارند.

در صورتی که اولین عدد از سمت راست در الکترود میکا بین 0 تا 6 باشد، بیانگر خصوصیات ظاهر گرده جوش و نوع جریان آن است. عدد صفر یعنی این الکترود نیاز به جریان مستقیم یا همان DC دارد و باید از قطب معکوس برای آن استفاده شود. دومین عدد از سمت راست هم میتواند 1،2 یا 3 باشد که حالت و وضعیت جوشکاری را مشخص می‌کند. عدد 1 یعنی از الکترود میتوان در تمام موقعیت‌ها استفاده کرد. عدد 2 یعنی الکترود در موقعیت‌های افقی و سطحی قابل استفاده است و عدد 3 یعنی الکترود تنها در جوشکاری‌های سطحی کاربرد دارد.

همچنین بخوانید
آشنایی با لحیم کاری

در رابطه با قطر الکترود میکا هم باید اشاره شود که قطر آن از روی قطر مغزی محاسبه می‌شود. قطرهای استاندارد الکترود ۵.۲، ۴، ۶، و ۷ و ۸ هستند که آنها را میتوان در طول‌های استاندارد ۲۵، ۳۰، ۳۵ و ۴۵ سانتی متر در بازار پیدا کرد.

قیمت الکترود میکا چقدر است؟

در رابطه با قیمت الکترود جوشکاری باید اشاره شود که عوامل مختلفی هستند که بر روی تعیین قیمت فروش آن تاثیر دارند. در رابطه با الکترود میکا هم به همین شکل است و در این زمینه عوامل مختلفی موثر است. برای مثال نوع الکترود میکا در تعیین قیمت آن نقش دارد. همانطور که اشاره کردیم این الکترود در انواع مختلفی موجود است که هر یک از روکش خاصی هم برخوردار هستند. این متریال و نوع الکترود در تعیین قیمت آن تاثیر زیادی دارد. همچنین قطر و ضخامت الکترود در این رابطه نقش دارد. با این حال خوب است بدانید که یکی از پرفروشترین الکترودهای میکا، الکترود میکا نمره 3 است. این الکترود در بازار با شماره E6013 و E7018 موجود است و نرخ‌های متفاوتی دارد. از میان این دو هم قیمت الکترود 3 میکا مدل E6013 از E7018 کمتر است و خریداران و طرفداران بیشتری دارد. بنابراین بهترین راه ممکن جهت اطلاع از قیمت این الکترودها، تماس با یکی از مراکز فروش الکترود میکا است. قیمت الکترود میکا به صورت روزانه در بسیاری از سایت‌ها اعلام می‌شود.

جمع بندی

الکترود میکا یکی از انواع الکترودهای جوشکاری مطرح تولید داخل است. این الکترود توسط شرکت صنعتی پارس اصفهان ساخته می‌شود و از کیفیت بالا و استانداردهای لازم برخوردار است. الکترود میکا در وزن، اندازه و قطرهای مختلف موجود است و میتوان بسته به شرایط جوشکاری مناسبترین نوع آن را خریداری کرد. از کاربردهای الکترود میکا هم میتوان به صنعت کشتی سازی، خودروسازی و ساختمان سازی اشاره کرد. جهت خرید الکترود میکا و دیگر الکترودهای جوشکاری میتوانید با تنگستن کاربید قهرمان در تماس باشید.

نوشته قبلی

بلوک‌ها و استاد کاربید تنگستن در دستگاه HPGR

نوشته بعدی

تفاوت جوشکاری با سیم جوش و جوشکاری با الکترود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی