مجله تنگستن قهرمان

کولت و فشنگی چیست ؟بررسی صفر تا صد انواع آن

کولت و فشنگی چیست ؟بررسی صفر تا صد انواع آن

کولت (Collet) چیست؟
برای معنای کولت باید به شما بگویم دقیق‌ ترین قطعه صنعتی است که برای نگه داشتن ابزار در دستگاه فرز یا CNC و یا نگه داشتن قطعات بر روی ماشین تراش، است.
همینطور باید بدانید کولت برای اتصال ابزار به شفت موتور اسپیندل (به صورت هم مرکز) به کار می‌رود. کولت از سه قسمت فشنگی، مهره کولت و بدنه (غلاف) تشکیل شده است.

انواع کولت
انواع کولت‌ها را که بر اساس نوع فشنگی فنری که استفاده شده در آن نام گذاری می‌کنند.
که بر این اساس هفت نوع کولت وجود دارد: ER40, ER32, ER25, ER20, ER16, ER11, ER8.
بدنه (غلاف) کولت: بخشی از کولت است که مهره‌ی کولت همراه با فشنگی روی آن محکم می‌شود و در اسپیندل قرار می‌گیرد.
کاربرد کولت: کولت‌های ER8 و ER11 برای اسپیندل‌موتور‌های DC کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند و کولت‌های بزرگتر برای اسپیندل‌های صنعتی مناسب هستند.

مهره‌ی کولت
بخش دیگری از کولت که فشنگی در آن قفل شده و سپس روی بدنه‌ی اصلی سوار می‌شود. این قطعه نیز با توجه به سایز فشنگی فنری تعیین شده و در سه نوع A ، M و UMقابل استفاده است.

مطالب بیشتر: تنگستن کاربید پیچ سازی

تنگستن کارباید سنگ شکن

کاربرد کولت چیست ؟
هر قطعه ای که در داخل ابزاری قرار می گیرد کاری انجام می دهد و همانطور که دانستیم کولت یکی از بخش ها و قسمت های ابزار های برشی و چرخشی است که اصلی ترین کاربرد آن نگه داشتن انواع مته ها در داخل خود است.
در ادامه این مطلب و جهت شناخت هر چه بهتر از اینکه کولت چیست به معرفی بخش های تشکیل دهنده آن اشاره می کنیم.

اجزاء تشکیل دهنده کولت چیست ؟
برای اینکه کولت ها بتوانند به خوبی ابزار را در خود نگه دارند و به شکل مطلوبی از آنها در ابزارهایی مانند فرز انگشتی، اور فرز و … استفاده شود
از قسمت ها و اجزاء مختلفی تشکیل شده اند که در نهایت با قرار گرفتن در کنار یکدیگر مجموعه کاملی را به وجود می آورند.در ادامه به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم.
فشنگی فنری کولت چیست؟
فشنگی فنری کولت قطعه‌ای بسیار پرکاربرد است که جزو اصلی‌ترین قطعات به حساب می‌آید.
این قطعه‌ی مخروطی شکل با شیارهایی دور تا دور- که با توجه به نوع، تعداد شیارهای آن متفاوت است- در سایزهای متفاوت موجود است. همچنین سر پهن‌تر مخروط که محل قرار گیری میله‌ی مورد استفاده است، سوراخش با توجه به قطر آن میله بزرگ یا کوچک است.
این فشنگی قطعه نگهدارنده‌ی ابزار در کولت است که با دقت بسیار زیادی ماشین کاری شده است تا هیچگونه انحراف از مرکز و خطایی نداشته باشد. نام و مختصات فشنگی‌های فنری بر اساس قطر ابزارگیر و مدل کولت تعیین می‌شوند.

 

انواع فشنگی کولت با ابعاد
البته در اصطلاح بازاری و عامیانه گاهی اوقات به جای گفتن فشنگی فنری کولت به آن کولت نیز گفته می‌شود، که از لحاظ علمی بیان صحیحی نیست.
فشنگی فنری کولت قطعه‌ای با قابلیت ارتجاعی کم است که این قطعه در داخل مهره‌ی کولت با فشار اندکی مستقر می‌شود و بعد از نصب روی کولت برای نگهداشتن ابزار مورد نیاز باتوجه به کاری که با آن انجام می‌دهیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کاربرد فشنگی‌ها: کاربرد این فشنگی‌ها همانطور که گفته شد در قطعه‌ی کولت است که برای جای‌گیری در دستگاه‌های مورد نظر، مثل دستگاه فرز، دستگاه CNC، دستگاه سوراخ‌کاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همینطور که می‌دانید تمامی قطعات صنعتی دارای ابعاد و اندازه‌های مشخص و در عین حال متعددی هستند.
این قطعات در ارتباط باهم نیاز هست که ابعاد و اندازه‌های مرتبطی داشته باشند تا به درستی روی هم نصب شوند و در هنگام استفاده عملکرد صحیحی را به نمایش گزارند.
کولت دستگاه تراش (کولت تراشکاری)
یکی از انواع کولت ها، کولت تراشکاری است که از دو بخش تشکیل شده است، یک بخش آن شامل فشنگی و بخش دیگر آن شامل یک گیره فشنگی فنری است که بر روی ماشین تراشکاری به هم اتصال داده می شوند.
این قطعه دارای شیار هایی در طول خود است که موجب می شود تا ابزار به صورت دقیق درون فشنگی قرار گیرد.
کولت اور فرز چیست؟
کولت یکی از قسمت های مهم در اور فرز است که وظیفه آن نگه داشتن تیغه در داخل خود است و مانند سه نظام در دریل عمل می کند و می تواند تیغه ها را در قطر های مختلف در داخل خود نگه دارد. به کولت اور فرز،تیغه گیر نیز گفته می شود.

قطر کولت در اور فرز :با توجه به اینکه اور فرز ها دارای انواع مختلفی هستند قطر آنها نیز متغیر است، اما در یک دسته بندی کلی قطر کولت در اور فرز از ۶ تا ۱۲ سانتی متر است.

کولت فرز انگشتی چیست ؟
کولت در فرز انگشتی قطعه ای است که با کمک آن می توانیم انواع مته و سری ها را محکم نگه داشته و کارهای مختلفی نظیر سنباده زنی، پولیش کاری و … را با سرعت بالایی انجام دهیم.
عملکرد کولت در فرز انگشتی مانند سه نظام در دریل است.

نحوه‌ی قرارگیری فشنگی فنری در مهره‌ی کولت
در مورد تمام فشنگی‌ های فنری کولت این نکته هست که، باید ابتدا فشنگی را داخل مهره‌ ی کولت نصب کرد و بعد به کولت متصل کرد.
در داخل مهره کولت یک حلقه‌ی خارج از مرکز وجود دارد. که در اثر فشاری اندک و با زاویه کم، به داخل فرورفتگی فشنگی رفته و در واقع با آن مَچ می‌شود.
در ادامه‌ی این عمل مهره‌ی کولت و فشنگی مَچ شده با هم به سمت نصب روی کولت در حرکت اند. که قطعه‌ی کاملی حاصل شود، و آماده برای گرفتن میله‌ی مورد نظر و ادامه‌ی داستان.
و دوباره موقع خروج دو قطعه از هم با اندکی فشار و جابجایی فشنگی، این اتصال بین آن‌ها باز شده و به راحتی فشنگی از مهره‌ی کولت خارج می‌شود.

تنگستن کارباید قالب سازی

نوشته قبلی

انواع فرز های تراشکاری

نوشته بعدی

هلدر داخل تراش چیست؟ و کاربرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی