مجله تنگستن قهرمان

انواع ساعت اندیکاتور و شیطانکی: عقربه‌ای و دیجیتال

انواع ساعت اندیکاتور و شیطانکی: عقربه‌ای و دیجیتال

انواع ساعت اندیکاتور
سه مورد اساسی وجود دارد که ساعت‌های اندیکاتور را از یکدیگر متمایز می‌کند:

– پراب نقطه تماس (نقطه تماس چگونه حرکت می‌کند)
– مقیاس شماره‌گذاری داخلی (علامت‌گذاری‌های عددی و جهت اشاره‌گر)
– نحوه خوانش اعداد
– مکانیزم نمایش اعداد (آنالوگ یا دیجیتال)

انواع ساعت اندیکاتور بر اساس شکل پراب
(پراب به معنای نحوه اتصال نقطه تماس به بدنه نشانگر است)

ساعت اندیکاتور پیستونی
ساعت اندیکاتور نوع پیستونی دارای یک پراب به نام پلانجر است که نقطه تماس را به ساقه متصل می کند. این پیستون به بیرون و داخل حرکت می کند. این نوع ساعت اندیکاتور دارای یک میله ساقه عمود بر سطح جسم است. این نوع نشانگر را نمی‌توان در هیچ زاویه دیگری به جز زاویه 90 درجه استفاده کرد. معمولاً افراد ساعت اندیکاتو نوع پیستونی را فقط ساعت اندیکاتور می‌نامند.

ساعت اندیکاتور اهرمی
این نوع ساعت اندیکاتور دارای یک پراب به نام اهرم است که قابلیت چرخش به سمت بالا و پایین را دارد. اهرم نقطه تماس را به محور چرخش ساعت وصل می‌کند. این اهرم برای اندازه‌گیری باید در زاویه 0 درجه اعمال شود، در حالی که بدنه را می‌توان آنطور که اپراتور می‌خواهد خم کرد. معمولاً افراد ساعت اندیکاتور نوع اهرمی را ساعت اندیکاتور شیطانکی یا فقط ساعت شیطانکی می‌نامند.

انواع ساعت اندیکاتور بر اساس علامت‌گذاری عددی
علاوه بر این، نشانگر شماره گیری و نشانگر تست را می توان بر اساس افزایش علامت گذاری عددی مقیاس بیرونی آنها تقسیم کرد.
مقیاس بیرونی مقیاس دایره ای بزرگتر یک نشانگر است. این یک نشانگر بلند دارد که لبه آن در اطراف مقیاس شناور بر روی علامت های عددی قرار می گیرد. این علامت گذاری ها به صورت متفاوتی ارائه می شوند.

خوانش پیوسته
برخی از نشانگرها دارای افزایش علامت‌گذاری عددی هستند که از “0” تا بالاترین عدد شروع می‌شود که در آن بالاترین عدد با علامت “0” جایگزین می‌شود.
.
برای مثال: 0 – 5 – 10 – 15 – 20 – 35 – 40 – 45 – 0.
تنگستن کارباید سنگ شکن

تنگستن کارباید معدنی
خوانش متعادل
دو جهت افزایشی دارد. یکی از علامت “0” به سمت راست شروع می‌شود، در حالی که دیگری از همان علامت “0” به سمت چپ شروع می‌شود. هر دوی این دو افزایش‌ها در قسمت پایین مقیاس به هم می‌رسند که بیانگر بالاترین عدد قابل اندازه‌گیری است.
.
برای مثال: 0 – 10 – 20 – 30 – 40 – 50 – 40 – 30 – 20 – 10 – 0.
.
این علامت گذاری‌ها افزایش 10تایی دارند که از 0 تا 50 شروع می‌شود و کاهش 10تایی که از 50 به 0 شروع می‌شود.

در نمای دیگری، یک نشانگر علامت‌گذاری متعادل دارای هر دو علامت افزایش و کاهش است که روی مقیاس قرار گرفته‌اند.

انواع ساعت اندیکاتور بر اساس نحوه نمایش اعداد
انواع دیگری از ساعت‌های اندیکاتور وجود دارند که مکانیزم نمایش اعداد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. با جریان پیشرفت تکنولوژی، 2 نوع ساعت اندیکاتور وارد بازار شدند:

ساعت اندیکاتور آنالوگ یا مکانیکی
این نوع نشانگر صفحه به طور کامل با مکانیزم اشاره‌گر مکانیکی و چرخ‌دنده ساخته شده‌است.

ساعت اندیکاتور دیجیتال
این نوع اندیکاتور صفحه نمایش دیجیتال LED دارد و به طور کامل از باتری تغذیه می‌کند. این نوع ساعت اندیکاتور برای ذخیره نتایج متوالی و از نظر سرعت بسیار عالی است. یک ساعت اندیکاتور دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا مقادیر را به سرعت روی صفحه LED بخوانید. با این کار شما نیازی به خوانش دستی مقیاس‌های اندازه‌گیری کوچک‌تر و بزرگ‌تر را ندارید.

از آنجایی که این دستگاه الکترونیکی است، نفوذ گرد و غبار و آب ممکن است باعث اختلال در عملکرد آن شود. وجود این اختلال منجر به خوانش اشتباه مقادیر اندازه‌گیری خواهد شد. امروزه اکثر محصولات الکترونیکی دارای رتبه IP هستند. این رتبه‌بندی برای نشان دادن میزان مقاومت آن‌ها در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مهم است.

نکته منفی در مورد ابزارهای اندازه‌گیری دیجیتال باتری آن‌ها است. وقتی باتری دستگاه خالی است، شما نمی‌توانید از آن استفاده کنید. علاوه بر این، هنگامی که باتری ضعیف است، ممکن است دستگاه مقادیر اشتباهی را نمایش دهد. بنابراین، هنگام کار با چنین ابزارهایی حتمن باید باتری ذخیره همراه داشته باشید. برای تهیه باتری نیز باید نوع دستگاه مورد استفاده را در نظر بگیرید.

تنگستن کارباید حفاری

خلاصه
در این نوشته با انواع ساعت اندیکاتور آشنا شدید که این روزها می‌توانید در بازار پیدا کنید. ساده‌ترین راه برای متمایز کردن آن‌ها از یکدیگر، مشاهده صفحه داخلی، پراب نقطه تماس و مکانیزم نمایش اعداد است. امیدواریم این نوشته توانسته باشد درک انواع ساعت اندیکاتور را برای شما آسان کند.

نوشته قبلی

تنگستن کارباید چیست؟ و ابزارهای برشی کاربیدی کدامند؟

نوشته بعدی

ماشینکاری CNC و تفاوت آن با ماشینکاری سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی