مجله تنگستن قهرمان

سختکاری تنگستن کارباید

سختکاری تنگستن کارباید

سختی کاربید تنگستن

اصطلاح “کاربید تنگستن سخت روکش” از عبارت سخت مشخص است که در ابزارهای صنعتی به معنای پوشش دادن فلز کمتر سخت با فلز سخت برای بهبود استحکام و سختی ابزار است. در این مورد، روکش سخت کاربید تنگستن فرآیندی است که در آن یک پوشش از کاربید تنگستن (کامپوزیت آلیاژی سخت WC و کبالت) روی فلز دیگری اعمال می شود. این تکنیک به دلیل مزایای زیادی که دارد، از جمله کاهش هزینه تولید و ارزان‌تر بودن ابزارها، بسیار محبوب شده است، زیرا مقدار کاربید تنگستن به کار رفته روی ابزار فقط پوشش است.

کامپوزیت تنگستن کارباید، مجموعه‌‌ای از مواد کامپوزیتی است که در آن ذرات تنگستن کارباید با یک بایندر به هم می‌پیوندند. در ساخت قطعات تنگستن کاربید عموماً کبالت (Co) به عنوان بایندر استفاده می‌گردد. البته در خصوص الکترودها و سیم‌جوش‌های مقاوم به سایش از بایندر نیکل (Ni) استفاده می‌گردد.

مطالب بیشتر: سنگ دیاموند

تنگستن کارباید و روکش‌کاری سخت آن به عنوان اصلی‌ترین ماده جهت افزایش عمر و مقاومت به سایش قطعات در صنایع قابل استفاده است.

از جمله کاربردهای این ماده به عنوان ماده سخت روکش‌کاری، الکترود ضد سایش، پوشش ضد سایش و پودر سخت‌کاری در صنایع (شامل صنایع فولاد، صنایع معدنی، صنایع نفت و گاز، صنایع نیروگاهی، صنایع سیمان، صنایع سیم و کابل، صنایع هیدرولیک و صنایع کاغذ و چاپ) اشاره کرد.
ساخت و سخت کاری مارپیچ ، حلزونی ، اکسترودر ، پرس ، کلنگی ها ، مخلوط کن ، آجر و سفال، استبیلایزر و مته های حفاری نفت ، لایروب، فولر پمپ سیمان، میکسر های ریخته گریها ، نسوز ، آلومینیوم، ساخت قطعات ضد سایش، تیغه ها و شاول های میکسر، ساخت قطعات دارای پوشش های ضد سایش، ساخت تیغه های میکسر گندله سازی، ساخت شاول های میکسر فولاد سازی و ذوب، ساخت ماردون های ذغال سازی، سیم جوش تنگستن مارتک سخت كاري تنگستين كاربايد, جوش اكسي استيلن, سخت کاری ماردون توليد ذغال چيني, توان پایش, الکترود ضد سایش, سیم جوش ضد سایش, تورچ جوشکاری اکسی استیلن, الکترود کروم کارباید, سیم جوش هاردفیسینگ, پودر ضد سایش, Martec تورچ پاشش پودر و جوشکاری Brazing

مطالب بیشتر: تنگستن کاربید پیچ سازی

تنگستن کارباید قالب سازی

کاربید تنگستن حدوداً دو برابر سفت تر از فولاد است، به صورتی که مدول یانگ آن تقریباً ۵۳۰ تا ۷۰۰ گیگا پاسکال می‌باشد.[۲][۳] و چگالی ان حدوداً دو برابر فولاد می‌باشد.

جرم مولی آن 195.86 g·mol−۱ می‌باشد.
عملیات سطحی ویژه تنگستن کارباید

سخت کاری سطحی به روش عملیات سطحی ویژه تنگستن کارباید (Tungstan carbide)، به قطعه کمک میکند که علاوه بر افزایش سختی سطحی بالا حدود ۸۰ راکول C؛ بتواند خواص فلز پایه خود را نیز حفظ کند.
ابعاد این دستگاه به نحوی است که قابلیت استفاده در محل و تعمیرات قطعه را نیز داشته باشد.

نوشته قبلی

انواع سختکاری

نوشته بعدی

پودر کشش مفتول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی