مجله تنگستن قهرمان

کلت ابزار گیر اسپیندل دستگاه سی ان سی (CNC)

کلت ابزار گیر اسپیندل دستگاه سی ان سی (CNC)

کلت ابزار گیر اسپیندل دستگاه سی ان سی (CNC) رابط بین دستگاه CNC و ابزار برش هستند که بر تمرکز و تعادل پویا تأثیر می‌گذارند. تعادل در ماشینکاری یعنی اینکه آیا مقدار برش هر قسمت لبه برش ابزار یکنواخت است یا خیر. عدم تعادل دینامیکی باعث ایجاد ارتعاش در هنگام چرخش اسپیندل می‌شود.

دستگاه‌های CNC به طور گسترده در کارخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماشین‌آلات و ابزارها در سراسر جهان با مدل‌ها و استانداردهای مختلف تولید می‌شوند.

نگهدارنده‌های ابزار برای تکمیل فرآیند ماشینکاری با دقت بالا استفاده می‌شوند. کلت‌ها (یا کولت) ابزارگیرهای بسیار دقیقی هستند که در انواع مختلف وجود دارند و اهمیت آن‌ها در عملیات ماشینکاری اغلب نادیده گرفته می‌شود. در این مقاله، نگه‌دارنده‌های ابزار، همان کلت‌ها، اهمیت آن‌ها و نحوه نگهداری از آنها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

اسپیندل ماشین CNC شما ابزار برش را می‌چرخاند و ابزار برش فرآیند ماشینکاری را انجام می‌دهد. کلت ابزار گیر به عنوان یک واسط اتصال‌دهنده بین اسپیندل دستگاه سی ان سی و ابزار برش عمل می‌کند تا موتور دستگاه و ابزار برش شما آسیب نبینند.

ابزار برش را می‌توان به طور ایمن در یک نقطه خاص توسط کلت ابزارگیر دستگاه CNC نگه داشت. برای جلوگیری از شکستن ابزار، نگهدارنده‌های ابزار خاصی به ابزار برش اجازه حرکت می‌دهند، در حالی که برخی دیگر دقت و چسبندگی بالایی را ارائه می‌دهند.

برای ارائه برش دقیق و عملکرد بادوام، همه کلت‌ها باید دقیقاً ساخته شوند. بسیار مهم است که روی نگهدارنده ابزار مناسب سرمایه‌گذاری کنید و مراقب آسیب‌دیدگی احتمالی آن باشید زیرا نگهدارنده ابزار معیوب می‌تواند مشکلات قابل توجهی ایجاد کند.

بیشتر بدانید: تنگستن کارباید حفاری

تنگستن کارباید معدنی

اهمیت کلت ابزار گیر
کلت مورد استفاده در فرآیندهای مکانیزاسیون با دقت بالا بر کیفیت محصول نهایی، طول عمر دستگاه و سطح صدای فرآیند ماشینکاری تأثیر می‌گذارد. ابزارهای برشی که با سرعت‌های دورانی بسیار بالایی کار می‌کنند اغلب در عملیات‌های با دقت بالا نیاز به کلت ابزارگیر دقیق دارند.

طول عمر یک دستگاه سی ان سی ممکن است با فرسوده شدن اسپیندل آن کم شود و محصول نهایی به دلیل عدم تعادل بین ابزار پرسرعت و دستگاه آسیب ببیند. هنگامی که ابزار برش به درستی نصب و نگهداری شود، کلت ابزارگیر مناسب تضمین می‌کند که عملیات برش دقیق و ایمن انجام می‌شود.

نگهداری صحیح کلت ابزار گیر
یک کلت ابزار گیر که به خوبی نگهداری می‌شود می‌تواند هر روز ماشینکاری CNC با عملکرد بالا را انجام دهد. مهم‌ترین اقدام نگهداری، بازرسی و تمیز کردن کامل ابزار گیر است. برای جلوگیری از آلودگی، خوردگی و سایر مسائل، کلت خود را مرتباً جدا کرده و تمیز کنید. زمان‌بندی انجام این کار بسته به نوع کلت شما و میزان استفاده از آن متفاوت خواهد بود.

کولت ها را می‌توان هر دو تا سه ماه یکبار تعویض کرد اگر به طور مداوم در طول روز استفاده شوند. فرسودگی کولت، به ابزار شما آسیب می‌رساند و کیفیت خروجی شما را کاهش می‌دهد و طول عمر ابزار برش را کوتاه می‌کند. اگر نگران طول عمر ابزار خود هستید، کار با یک سازنده معتبر مفید خواهد بود. برای اینکه تراش CNC خود را به خوبی کار کند، برنامه نگهداری بهینه داشته باشید.

دو نوع ابزار در دستگاه CNC وجود دارد: نگهدارنده ابزار برش و خود ابزار برش. اجزا دیگری نیز در رابطه با نگهدارنده‌های ابزار وجود دارد، مانند فشنگی، پیچ پولستات، آچار چاکنت و سایر ابزارهای راه اندازی. ابزارهای CNC در برندهای مختلف تولید و در چندین استاندارد مختلف ارائه می‌شوند. کلت‌ها دارای نام‌های عددی هستند که مطابق با اندازه مخروطی هستند، مانند: BT30، BT35، BT40، BT45، BT50.

سنگ دیاموند

تعمیر و نگهداری کلی
کلت‌های ابزارگیر از فناوری ATC (تغییر خودکار ابزار) برای به حداکثر رساندن سرعت و بهره‌وری در تولید استفاده می‌کنند. برای اطمینان از عملکرد مناسب کلت ابزارگیر خود باید تمیزی کلی ابزار برش و کولت حفظ شود. لازم است بدانید که همه این اجزا به گونه‌ای ساخته شده‌اند که در تلورانس‌های 0.0001 اینچ کار کنند.

هرگونه کثیفی، گرد و غبار، روغن یا سایر آلاینده‌های باقی مانده روی اسپیندل، مخروطی، فلنج، کولت و یا مهره می‌تواند منجر به سایش زودرس ابزار برش، نگهدارنده ابزار و دهانه اسپیندل شود.

ما به شدت توصیه می کنیم که فروشگاه شما یک برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه منظم را برای محافظت از سرمایه گذاری شما در ابزارهای برش، نگهدارنده ابزار، و کلت ها و کاهش ضایعات اجرا کند. ابزارهای آسیب‌دیده ممکن است باعث عدم تعادل در ماشینکاری شوند که این امر در سرعت‌های بالا و ماشینکاری به کمک دستگاه‌های CNC می‌تواند بسیار مهم باشد.

قسمت‌های تشکیل دهنده کلت ابزار گیر
نگهدارنده‌های ابزار از 3 قسمت منحصر به فرد تشکیل شده‌اند:

قسمت مخروطی: قسمتی است که هنگام تعویض ابزار به اسپیندل دستگاه متصل می‌شود.
فلنج: فلنج به چنجر اتوماتیک متصل می‌شود که اسپیندل ابزار را حرکت می‌دهد.
گیره: ناحیه‌ای است که ابزار برش در آن محکم می‌شود.

انواع کلت‌های ابزار تمام قسمت محیطی ابزار برش را احاطه می‌کنند، بنابراین ابزار برش در یک موقعیت محکم گرفته می‌شود. در حالی که بسیاری از ابزارهای ماشینکاری دیگر حداکثر فاصله را در اندازه‌های کوچک تا بزرگ ایجاد می‌کنند.

تنگستن کارباید سنگ شکن

نوشته قبلی

هولدر تراشکاری (هلدر تراشکاری) چیست؟ + مشخصات فنی

نوشته بعدی

تفاوت فولاد تندبر (HSS) کبالت و کاربید تنگستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی