مجله تنگستن قهرمان

ابزار اندازه‌گیری صنعتی و معرفی انواع و کاربرد آن‌ها

ابزار اندازه‌گیری صنعتی و معرفی انواع و کاربرد آن‌ها

شاید تا کنون می دانستید طیف گسترده‌ای از ابزارهای اندازه‌گیری دقیق و گیج‌ها وجود دارد که باید به عنوان الزامات اساسی در عملیات فلزکاری برای اطمینان از فرآیندهای کنترل کیفیت [به انگلیسی: Quality Control] در نظر گرفته شوند. اما اکثر این ابزارها به صورت آنالوگ (خوانش مکانیکی) یا الکترونیکی (خوانش دیجیتال با قابلیت جمع‌آوری داده‌ها) موجود هستند که یک نیاز کلیدی برای اندازه‌گیری است. کنترل کیفیت آخرین مرحله در تولید قطعات است که مانع از تولید قطعات غیر استاندارد می‌شود.

بیشتر بدانید: الماس جوشی

تنگستن کاربید پیچ سازی

در زیر لیست مرجعی از ابزارهای اندازه‌گیری صنعتی آورده شده‌است:

میکرومترها:

میکرومتر دقیق‌ترین ابزار اندازه‌گیری در دست یک اپراتور ماهر در هر کارگاه ساخت و تولید است. هنگامی که اندازه‌گیری‌های دقیق ضروری است، میکرومتر ابزاری ایده‌آل برای این کار است زیرا اندازه‌گیری و خوانش در یک محور اتفاق می‌افتد که انتهای سندان توسط یک قاب C-شکل پشتیبانی می‌شود. انواع مختلفی از میکرومترها وجود دارد. از لحاظ نوع خوانش اعداد میکرومترها به انواع آنالوگ (مکانیکی و عقربه‌ای)، دیجیتال (الکترونیکی) دسته‌بندی می‌شوند. میکرومترهای دیجیتال با درجه حفاظت الترونیکی خاص برای استفاده در محیط‌های سخت کارگاهی که در معرض خنک‌کننده‌های دستگاه تراش، آب، روغن، خاک گرد و غبار هستند عرضه می‌شوند. میکرومترهای با درجه حفاظت IP67 تضمین می‌کنند که دقت و عملکرد آن‌ها در صورت قرار گرفتن در معرض این عناصر کاملاً دست نخورده باقی می‌ماند.

کولیس‌ها:

کولیس یک ابزار اندازه‌گیری دقیق ضروری است که محدوده اندازه‌گیری، انعطاف‌پذیری و دقت بالایی را تا 0.001 اینچ ارائه می‌دهد. این ابزار معمولاً ابعاد بیرونی، داخلی، عمق و پله را اندازه‌گیری می‌کند. کولیس‌های الکترونیکی (دیجیتالی) با امکانات کامل، با یا بدون درجه حفاظت الکترونیکی (IP) و خروجی بی‌سیم، در دسترس هستند. علاوه بر کولیس‌های با طول استاندارد 6 اینچی (15 سانت)، 8 اینچی (20 سانت) و 12 اینچی (30 سانت)، مدل‌های بزرگ‌تر و همچنین تخصصی‌تر با فک‌های بلند در دسترس هستند.

گیج‌های ارتفاع‌سنج:

گیج ارتفاع‌سنج ابزاری ضروری برای کنترل کیفیت است که فاصله یک مرجع مانند سطح صفحه تا برخی از ویژگی‌های یک قطعه را با دقت استثنایی اندازه‌گیری می‌کنند.

گیج‌های عمق‌سنج:

گیج‌های عمق‌سنج در اشکال و دقت‌های مختلف، از دقیق‌ترین میکرومترهای عمق‌سنج (دیجیتالی، ساعتی و ورنیه) گرفته تا سایر ابزارهای تخصصی موجود هستند.

گیج‌های سوراخ:

گیج سوراخ (بور گیج) برای بررسی قطر داخلی سوراخ‌ها، سیلندرها و لوله‌ها استفاده می‌شود. هنگام اندازه‌گیری سوراخ‌ها، به‌ویژه زمانی که تعداد سوراخ‌ها زیاد باشد، بور گیج‌های بی‌سیم به راحتی می‌توانند این داده‌ها را جمع‌آوری کنند. این فناوری کاربران را قادر می‌سازد تا داده‌های بدون خطا را برای تجزیه و تحلیل کنترل فرآیند آماری و بسیاری موارد دیگر اندازه‌گیری و جمع‌آوری کنند.

نشانگرها و ساعت‌های اندیکاتور:

چندین دسته اصلی از نشانگرها از جمله صفحه مکانیکی، الکترونیکی، تست اهرمی و پیستون پشتی وجود دارد. نشانگرهای تست و نشانگرهای شماره گیری، علاوه بر نشانگرهای الکترونیکی یا بی‌سیم، در دسترس هستند. الزامات ساعت‌های اندیکاتور می‌تواند به طور گسترده‌ای متفاوت باشد، از بررسی خروجی گرفته تا اندازه‌گیری تلورانس‌ها که در کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سختی سنج:

آزمایش سختی یک ماده برای تعیین توانایی آن در مقاومت در برابر تغییر شکل، خمش، خراش یا سایش بسیار مهم است. سختی‌سنج‌ها در انواع رومیزی آنالوگ و دیجیتال و همچنین مدل‌های قابل حمل موجود هستند.

سایر گیج‌های استاندارد:

این گیج‌ها برای بازرسی در فرآیند نهایی بسیار مفید هستند و شامل انتخاب جامعی از گیج‌های استاندارد است که به سرعت ابعاد روی انواع قطعه کار را بررسی می‌کنند. این محصولات شامل پین گیج، بلوک گیج، گیج ورق و سیم، مرکزیاب، گیج رزوه، شعاع سنج، گیج زاویه‌سنج، ضخامت سنج و … می‌باشند.

بیشتر بدانید:

دوزه

پودر کشش دوزه

مزایای ابزارهای اندازه‌گیری بی‌سیم

ابزارهای اندازه‌گیری دقیق بی‌سیم برای جمع‌آوری داده‌های کارآمد در طیف وسیعی از کاربردها مهندسی استفاده می‌شوند. ابزارهای بی‌سیم و سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته جمع‌آوری داده‌ها می‌توانند به طور موثر داده‌ها را در سیستم‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع سازمانی/برنامه‌ریزی یکپارچه کنند.

مزایای زیادی برای استفاده از ابزارهای بی‌سیم یا وایرلس وجود دارد. اول از همه، ابزارهای اندازه‌گیری بی‌سیم نیاز به سخت افزارهای حجیم و دست و پا گیر مانند کوله پشتی و کابل‌ها را که می‌توانند خطرات ایمنی در کارگاه ماشین‌آلات باشند را از بین می‌برند. این به معنای خرید تجهیزات کمتر، به حداقل رساندن هزینه‌های راه‌اندازی و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری مرتبط در برنامه کالیبراسیون است.

جمع‌آوری و انتقال داده‌های اندازه‌گیری نیز در سیستم‌های بی‌سیم سریع‌تر است و کمترین خطا را دارد که به سادگی با اندازه‌گیری و فشار دادن یک دکمه برای ارسال داده‌ها به تلفن همراه، تبلت یا رایانه شخصی تسهیل می‌شود. همچنین، زمان صرف شده برای ثبت دستی داده‌ها دیگر نگران‌کننده نیست. ابزارهای بی‌سیم، خطاهای اندازه‌گیری رمزگذاری مجدد را که ممکن است با ورودی‌های دستی رخ دهد، حذف می‌کنند. به علاوه، این ابزارها با از بین بردن نیاز به دفترچه گزارش و قلم/مداد، محیط کاری تمیزتر را ارتقاء می‌دهند و یک روش ایده‌آل برای تولید داده‌ها را فراهم می‌سازند.

نوشته قبلی

تراشکاری چیست؟ آشنایی با انواع عملیات تراشکاری

نوشته بعدی

تنگستن کارباید چیست؟ و ابزارهای برشی کاربیدی کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی