مجله تنگستن قهرمان

فرز انگشتی الماس (کارباید تنگستن) [راهنمای خرید و قیمت]‎‎

فرز انگشتی الماس (کارباید تنگستن) [راهنمای خرید و قیمت]‎‎

فرز انگشتی الماس یا همان (کارباید تنگستن) یک ابزار برش دوار است که عملکرد برش بی بدیل، عمر ابزار طولانی و امنیت فرآیند بالا را برای تولید قطعات نیازمند در بخش‌های صنعتی مانند هوافضا، پزشکی، ریخته‌گری و قالب‌سازی به ارمغان می‌آورد.

اهمیت روکش فرز انگشتی الماس
تکنیک پوشش مدرن برای فرزهای انگشتی الماس، ک راه شامل استفاده از عناصر آلیاژی جدید می‌شود، روشی کارآمد برای افزایش بیشتر عمر آن‌ها و افزایش قابل توجه خروجی را ارائه می‌دهد. مقرون به صرفه‌ترین راه برای افزایش دوام عملکرد فرزهای انگشتی استفاده از پوشش لایه‌ای مناسب است.

افزودن پوشش یک مرحله حیاتی است که به فرز انگشتی الماس اجازه می‌دهد در برابر سایش مقاومت کند. پوشش‌ها به ابزار برش کمک می‌کنند تا براده‌ها را سریع‌تر تخلیه کند و به عنوان روان‌کننده در سطح عمل می‌کنند. در ده سال گذشته، توسعه پوشش‌های مقاوم در برابر حرارت و سایش، دوام و بهره‌وری ابزارهای تراشکاری را افزایش داده‌است.

عملکرد ابزار برش تأثیر قابل توجهی بر راندمان، دقت و کیفیت سطح برش دارد. متأسفانه، بین دو معیار عملکرد اصلی ابزار کارباید، سختی و استحکام، ناسازگاری دائمی وجود دارد. مواد با سختی بالا قدرت ضعیفی دارند و معمولاً برای افزایش استحکام به کاهش سختی نیاز است.

سختی سطح بالا، مقاومت در برابر سایش عالی، عملکرد شیمیایی ثابت، مقاومت در برابر حرارت و اکسیداسیون، ضریب اصطکاک کم و رسانایی حرارتی پایین از ویژگی‌های ابزار پوشش داده شده‌است. در مقایسه با ابزارهای بدون روکش، عمر برش ممکن است سه تا پنج برابر با ابزارهای روکش‌دار افزایش یابد. علاوه بر این، سرعت 20 تا 70 درصد و دقت ماشینکاری حدود 50 درصد افزایش و همچنین هزینه مصرف ابزار نیز 20 تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

پوشش‌ها اغلب انحصاری هستند و حتی ترکیبات شیمیایی یکسان ممکن است نتایج یکسانی نداشته باشند.

روش‌های پوشش‌دهی
روش اولیه استفاده از پوشش‌ها، رسوب شیمیایی بخار (CVD) بود که از پوشش تک لایه به گونه‌های چند لایه فعلی شامل TiC، TiN، TiCN و Al2O3 توسعه یافت.

پس از گذشت 35 سال، بدیهی است که امروزه ترکیبات رسوب بخار فیزیکی (PVD) تعداد زیادی از پوشش‌های فعلی CVD را تحت الشعاع قرار داده‌اند. فناوری PVD سازگارتر با محیط زیست است و چرخه عمر طولانی‌تری دارد. پوشش‌های سخت PVD نسل‌های متوالی، از جمله TiCN، TiAlN، و AlCrN، اکنون در دسترس هستند و عملکرد خود را در زمینه‌های کاربردی در حال رشد ثابت کرده‌اند.

کارباید چیست؟
بیایید با ماده ای شروع کنیم که فرزهای انگشتی الماس از آن ساخته می‌شوند. سازندگان فرزهای انگشتی معمولاً ابزارهای خود را “کارباید” می‌نامند، در حالی که اصطلاح صحیح “کارباید تنگستن” است. این ماده یک ماتریس کارباید تنگستن که از قسمت‌های مساوی تنگستن و کربن تشکیل شده است که توسط یک ماده چسبنده، اغلب کبالت، به یکدیگر متصل شده‌اند.

همانطور که انتظار می رود، کارباید تنگستن و نه چسبنده مسئول اصلی برش هستند. بنابراین، بخش قابل توجهی از کیفیت فرز انگشتی الماس به نسبت دانه‌های کارباید تنگستن به ماده چسبنده بستگی دارد. فرز ارزان قیمت دارای چسب بسیار بیشتری نسبت به فرز با کیفیت است.

تولید کنندگان کیفیت‌های برتر را با استفاده از عباراتی مانند “زیر میکرون” و “ریز دانه” مشخص می‌کنند. از آنجایی که دانه‌های کاربید تنگستن قابل قبول‌تر می‌شوند، تعداد آنها بیشتر از چسبنده است.

یک شیشه حاوی توپ را در نظر بگیرید. فرض کنید یک ظرف را با توپ‌های غول پیکر و دیگری را با توپ‌های ریز پر می‌کنیم. سپس هر ظرف را پر از آب می کنیم تا پر شود. کدام ظرف مایع بیشتری را در خود جای می‌دهد؟ مسلما ظرف با توپ‌های غول پیکر رطوبت بیشتری را حفظ می‌کند. حال توپ‌ها را به عنوان دانه‌های کارباید تنگستن و آب را به عنوان چسب در نظر بگیرید تا متوجه مطالب گذشته شوید.

آیا به یک فرز انگشتی فوق العاده در کارگاه خود نیاز دارید؟
شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و خرید فرزهای نگشتی از طریق راه‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

تنگستن کارباید سنگ شکن

تنگستن کارباید معدنی

مفهوم سختی راکول (HRC) در فرز انگشتی الماس
فرزهای انگشتی الماس به کارباید تنگستن نیز معروف هستند. سختی این ابزارها معمولاً بین 45 تا 70 HRC است. مقرون به صرفه‌ترین راه برای افزایش عملکرد فرز انگشتی، استفاده از لایه مناسب است. ممکن است دوام و عملکرد ابزار را بهبود بخشد.

فرزهای انگشتی الماس در سختی‌های مختلف تولید می‌شوند. رایج‌ترین معیارهای سختی عبارتند از: HRC45، HRC55، HRC60، HRC65 و HRC70. در این میان سختی 55 راکول برای کار بر روی اغلب مواد سخت مناسب است. به عنوان مثال، یک فرز HRC55 می‌تواند فولاد قالب S136 را ماشینکاری کند. واحد HRC نشان دهنده مقیاس سختی نوع C است.

سختی HRC45 مناسب برای:
فولاد کربن، فولاد آلیاژی، چدن
سختی HRC55 مناسب برای:
آلیاژ تیتانیوم، آلیاژ با دمای بالا، فولاد سخت‌کاری
سختی HRC65 مناسب برای:
فولاد کربن، فولاد آلیاژی، چدن، فولاد سخت‌کاری

در حال حاضر، کیفیت فرز انگشتی الماس موجود در بازار متفاوت است. در نتیجه، برخی از آن‌ها با محدوده سختی مورد نظر خریداران مطابقت دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است اطلاعات نادرستی ارائه دهند. این امر مستلزم آزمایش فرز انگشتی، انتخاب دقیق و شناسایی برندهای با کیفیت است.

انواع روکش‌های فرز انگشتی الماس
پوشش‌های PVD رایج‌ترین پوشش برای فرزهای انگشتی هستند، اگرچه TiCN و TiAlN در حال افزایش محبوبیت هستند. این پوشش های پیشرفته چه زمانی و با چه سرعتی باید کار کنند، نگرانی های رایج برای کاربردهای آسیاب است.

روکش TiCN سخت‌تر از TiN است و مقاومت سایشی عالی دارد. در نتیجه، برای فرزکاری فولادها، فولادهای ضد زنگ و مواد غیر‌آهنی استثنایی است. فرزهای انکشتی با پوشش TiCN با سرعت 50 درصد سریع‌تر از همتایان بدون پوشش خود کار می‌کنند.

روکش TiAlN یک پوشش با کارایی بالا است که برای انواع مواد قابل استفاده است. سختی آن تقریباً برابر با TiCN است اما در دماهای بسیار بالاتر این سختی را حفظ می کند. این امر باعث می شود که TiAlN در کاربردهایی مانند آلیاژهای با دمای بالا، ماشینکاری با سرعت بالا و آسیاب خشک بسیار موفق باشد. آسیاب های انتهایی پوشش داده شده با TiAlN باید با سرعتی تا صد درصد سریعتر از آسیاب های انتهایی بدون پوشش کار کنند.
بیشتر بدانید: تنگستن کارباید حفاری
چگونه فرز انگشتی الماس مناسب را انتخاب کنم؟
تولیدکنندگان متعددی از جمله گورینگ، هلیکس، دوهره، اچ تی جی و غیره در سرار جهان وجود دارند که فرزهای انگشتی الماس با کیفیت عالی را تولید می‌کنند. البته در بازار ایران، بسیاری از برندهای چینی هم موجود هستند که محصولات با کیفیت قابل قبولی را قیمت‌های رقابتی روانه بازار کرده‌اند.

به شما توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری سوالات زیر را از خود بپرسید:
– چه نوع ماده‌ای را برش می‌دهید؟
– به چه دقتی برای ساخت قطعه خود نیاز دارید؟
– عمق برش شما چقدر است؟
– دستگاه شما حداکثر تا چه قطری از ابزار را می‌تواند در خود نگه دارد؟
– نرخ تغذیه، سرعت برش و سرعت پیشروی لازم برای عملیات شما چقدر است؟
هنگامی که به این سؤالات و سؤالات دیگر پاسخ داده شد، بهتر می‌توانید فرز انگشتی الماس مورد نیاز برای برنامه‌های خود را انتخاب کنید.
پوشش صحیح ممکن است منجر به صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه شود، اما تنها در صورتی که دستگاه شما بتواند به سرعت های بالایی که توسط آن پوشش لازم است برسد.

سایش در عملیات فرزکاری
شرایط ماشینکاری بسیار سخت برای فرزهای انگشتی الماس به دلیل گرما و اصطکاک ناشی از بار سطحی بالا و سرعت سریع لغزش براده بر روی وجه جلویی ایجاد می‌شود.

بزرگی نرخ برش در درجه اول بر اساس شرایط مختلف ماشینکاری (به عنوان مثال، وجود اجزای پیچیده در مواد قطعه کار یا برش قطع شده) در حال تغییر است. بنابراین، برای اینکه فرزهای کارباید استحکام خود را در دماهای برش بالا حفظ کنند، باید دارای ویژگی‌های اساسی مانند سختی بالا و مقاومت در برابر سایش باشند.

اگرچه دمای برش بین فرز انگشتی الماس و قطعه کار در تعیین نرخ سایش بسیار مهم است، ممکن است تعیین مقادیر پارامتر لازم برای محاسبه دمای برش چالش برانگیز باشد. با این وجود، یافته‌های اندازه‌گیری آزمون برش ممکن است به عنوان پایه‌ای برای روش‌های تجربی خاص عمل کند.

نوشته قبلی

ماشینکاری CNC و تفاوت آن با ماشینکاری سنتی

نوشته بعدی

تفاوت میکرومتر و کولیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی