مجله تنگستن قهرمان

دستگاه CNC چیست و انواع آن کدامند؟

دستگاه CNC چیست و انواع آن کدامند؟

در ابتدا باید بگوییم معنی کلمه CNC مخفف کنترل عددی کامپیوتری است. این ماشین‌های پیچیده توسط یک کامپیوتر کنترل می‌شوند و سطحی از کارایی، دقت و سازگاری را ارائه می‌کنند که دستیابی به آن از طریق یک فرآیند دستی غیرممکن است. عملیات‌هایی که انجام آن‌ها سال‌ها پیش غیرممکن بود، اکنون به لطف ماشینکاری CNC آسان است.

انواع مختلفی از دستگاه‌های CNC برای ساخت قطعات مختلف وجود دارند. هر دستگاه در ساخت، نحوه کار و نوع محصولی که می‌تواند بسازد متفاوت است. در این مقاله همه چیز را در مورد انواع مختلف دستگاه‌های CNC و عملکرد آن‌ها خواهید آموخت. کنترل عددی کامپیوتری را می‌توان به عنوان فرآیندی تعریف کرد که در آن نرم‌افزار کامپیوتری از پیش برنامه‌ریزی شده حرکت ماشین‌آلات و ابزار را کنترل می‌کند. در نتیجه تولیدکنندگان می‌توانند قطعات را در زمان کمتری تولید کنند، تولید ضایعات را کاهش دهند و احتمال خطای انسانی را از بین ببرند. این فرآیند تولید برای کنترل طیف گسترده‌ای از ماشین‌آلات پیچیده استفاده می‌شود که در این مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت. اساساً، ماشینکاری CNC این امکان را فراهم می‌کند که برش سه‌بعدی با پیروی از یک سری دستورات تکمیل شود.

انواع دستگاه‌های CNC

اگر تا به حال به این فکر کرده ‌اید که دستگاه CNC چیست، در اینجا ما انواع مختلف این دستگاه‌ها را برای شما شرح می‌دهیم. این دستگاه‌ها برای تولید طیف وسیعی از قطعات طراحی شده‌اند. به این ترتیب، انواع مختلفی از دستگاه‌های CNC متداول وجود دارد.کار کردن با این دستگاه‌ها نیازمند مهارت‌های یک متخصص آموزش دیده است تا بتواند محصولات تجاری با کیفیت بالا تولید کند. همه ماشین‌های CNC از G-code استفاده می‌کنند، که یک زبان برنامه‌نویسی است.

یشتر بدانید: تنگستن کارباید حفاری
دستگاه فرز CNC

یکی از رایج‌ترین انواع دستگاه‌های CNC، دستگاه فرز CNC است که از کنترل‌های کامپیوتری برای برش مواد مختلف استفاده می‌کند. این دستگاه می‌تواند برنامه‌های خاصی از اعداد و حروف را به منظور حرکت اسپیندل به روش‌های مختلف ترجمه کند.بسیاری از کارخانه‌ها از G-code استفاده می‌کنند، که یک زبان برنامه‌نویسی استاندارد است که توسط اکثر دستگاه‌های CNC شناخته شده است. یک دستگاه فرز CNC می‌تواند طیف وسیعی از عملیات‌ها، مانند روتراشی، پیشانی تراشی، قلاویز زنی، سوراخکاری و تراشکاری را انجام دهد. اکثر دستگاه‌های فرز CNC بصورت سه تا شش محوره تولید می‌شوند. دستگاه فرز CNC در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بزرگ گران قیمت است. برخی از تولیدکنندگان

دستگاه فرز CNC عبارتند از Okuma، HAAS و DMG Mori.

دستگاه تراش CNC

ماشین تراش CNC وظیفه برش قطعه‌کار را هنگام چرخاندن آنها دارد. دستگاه‌های تراش CNC با استفاده از ابزارهای مختلف می‌توانند برش‌های دقیق را به سرعت انجام دهند. این دستگاه‌ها از لحاظ دقتی که ارائه می‌دهند در مقایسه با ماشین‌های تراش دستی بسیار موثرتر هستند. آنها اغلب دارای محورهای کمتری نسبت به دستگاه‌های فرز CNC بوده و بنابراین از نظر اندازه کوچکتر و از نظر قیمت ارزان‌تر هستند.

دستگاه روتر CNC

مشابه دستگاه روتر دستی که برای برش مواد مختلف استفاده می‌شود، این دستگاه CNC می‌تواند به برش فولاد، چوب، آلومینیوم، کامپوزیت، پلاستیک و فوم کمک کند. دستگاه روتر CNC مشابه دستگاه فرز CNC است. این دستگاه دارای قابلیت استفاده از کنترل عددی کامپیوتری برای مسیریابی مسیرهای ابزار است که دستگاه را قادر به عملکرد می‌کند. روترهای CNC با تولید قطعات مختلف در زمان بسیار کمتری نسبت به سایر ماشین‌ها، میزان تولید ضایعات را کاهش داده و بهره‌وری را افزایش می‌دهند. اکثر روترها می‌توانند بر روی یک قطعه خاص در هر سه بعد کار کنند و برای پروژه‌های کوچکتر و ایجاد نمونه‌های اولیه و طرح‌های پیچیده عالی هستند.

تنگستن کارباید معدنی

تنگستن کاربید پیچ سازی

دستگاه برش پلاسما CNC

فرآیند برش پلاسما شامل برش یک ماده با استفاده از مشعل پلاسما است. این روش بیشتر برای برش مواد سنگین مانند فولاد و سایر مواد فلزی استفاده می‌شود. در برش پلاسما، گاز با سرعت بسیار بالایی از یک نازل دمیده می‌شود و یک قوس الکتریکی از گاز خارج شده از نازل به سطحی که در حال برش است، تشکیل می‌شود. با این کار مقداری از گاز را به پلاسما تبدیل می‌شود که دمای آن بین 10000 تا 50000 درجه است. پلاسما آنقدر داغ است که هر ماده‌ای را که در حال برش است ذوب کرده و هر فلز مذاب را از محل برش دور می‌کند. از نظر شکل و اندازه، دستگاه‌های برش پلاسما CNC شباهت زیادی به روترهای CNC دارند. این دستگاه‌ها فقط بر روی اشکال دو بعدی کار می‌کنند.

دستگاه تخلیه الکتریکی CNC

ماشینکاری تخلیه الکتریکی یا به اختصار EDM به معنی ایجاد یک شکل خاص در یک ماده خاص با استفاده از تخلیه الکتریکی یا جرقه است. در این فرآیند، مواد اضافی از قطعه‌کار توسط تخلیه الکتریکی مکرر بین دو الکترود حذف می‌شوند. این الکترودها توسط یک سیال دی الکتریک از هم جدا می‌شوند که ولتاژ الکتریکی دریافت می‌کند. در این دستگاه، قطعه‌کار بین دو الکترود قرار می‌گیرد و سپس دستگاه محاسبه می‌کند که میزان تخلیه الکتریکی مورد نیاز هر الکترود برای تولید آن قطعه چه مقدار باشد.

دستگاه برش لیزر CNC

آخرین و مهمترین نوع دستگاه‌های CNC دستگاه برش لیزری هستند. این دستگاه‌ها شبیه به دستگاه‌های پلاسمای CNC بوده و تنها تفاوت آن‌ها در این است که در این دستگاه‌ها از لیزر برای برش مواد استفاده می‌شود. همچنین، بسته به چگالی و چقرمگی مواد، شدت لیزر قابل تنظیم است.

کلام آخر

همانطور که می‌بینید، انواع مختلفی از دستگاه‌های CNC وجود دارد که همه آن‌ها عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهند. به عنوان یک اپراتور، ماشین‌کار یا برنامه‌نویس CNC، داشتن درک درستی از نحوه کار این ماشین‌ها و توانایی آن‌ها برای انجام درست کار مهم است.فرصت‌های شغلی زیادی در صنعت CNC وجود دارد. از صنعت هوافضا گرفته تا پزشکی و نفت و گاز، ماشین‌های CNC در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که درها را به روی فرصت‌های شغلی مختلف در هر یک از این صنایع باز می‌کنند.

نوشته قبلی

تفاوت فولاد تندبر (HSS) کبالت و کاربید تنگستن

نوشته بعدی

پودر کشش چیست و چه کاربرد‌ی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی