مجله تنگستن قهرمان

هلدر تراشکاری و انواع آن

هلدر تراشکاری و انواع آن

تراشکاری چیست؟

تراشکاری به فرایندی که جهت تولید قطعه ای صنعتی که می بایست به شکلی خاص باشد و برای تولید آن می بایست قطعه را با چیزی برش و تراش دهیم میگویند. این قطعه ممکن است فلزی باشد ، چوب ، سنگ و یا هر جسم جامدی باشد که با تراشیدن به شکل دلخواه در می آید.

معمولا و اکثر قطعات صنعتی از جسم فلزی تشکیل شده اند و برای تراشیدن این اجسام از قطعه ای سخت با لبه هایی تیز جهت خراشیدن و یا تراشیدن آنها استفاده می شود. این قطعات سخت کوچک اینسرت یا الماس تراشکاری نام دارند. این قطعات توسط قطعه ای دیگر که به دستگاه اصلی تراش وصل میشود به دستگاه تراشکاری یا همان سی ان سی متصل می شوند.

 

هلدر چیست؟

قطعاتی که اینسرت ها بر آن سوار می شوند تا فرایند برش و تراش را انجام دهند هلدر نام دارند. این هولدر ها انواع مختلفی دارند. تنوع هلدرها با توجه به محل یا شکل یا جنسی که قرار است تراشیده شود ، کاربردشان با هم فرق می کند.

 

انواع هلدر

هلدر تراشکاری را می توان به دو دسته کلی تقسیم نمود که هر کدام از آنها با توجه به نوع کاربردشان اقسام و اشکال مختلفی دارند.

1- هلدر های فرز CNC

هلدر تراشکاری که در دستگاه های فرزکاری یا سی ان سی استفاده می شوند. این دسته از هولدرها با توجه به نوع کارایی که دارند دارای نامهای متفاوتی هستند که عبارتند از:

هلدر انگشتی
هلدر کف تراش
هلدر فرز تی
هلدر بالنویز
هلدر Screw head

هولدر کف تراش

هولدر کف تراش وسیله ای برای تراشکاری سطحی قطعه میباشد که وسیله اینسرت های درج شده بر روی آن سطح را از کناره شروع به تراشکار و برش می نماید. معمولا کف تراش ها قابلیت استفاده از اکثر اینسرت ها را دارا میباشد. از کف تراش ها در صنایع مختلفی استفاده میشود اعم از صنایع قالب سازی، صنایع ماشین سازی، صنایع قطعه سازی و تراشکاری. کف تراش ها نسبت به استفاده های گوناگون و کاربردش دارای لبه و یا پر های با تعداد های متعددی میباشد. بسته به انتخاب و اندازه تراشکاری کف تراش تعداد پرهای متفاوتی استفاده می شود.

مطالب بیشتر: تنگستن کارباید معدنی

الماس جوشی

 

هولدر انگشتی

هولدر انگشتی برای تراشکاری های با ظرافت بیشتر نسبت به کف تراش و سایر ابزارهای تراش می باشد. این نوع را اصطلاحا End Mill می نامند. فرز انگشتی در واقع تمام کننده تراشکاری میباشد. بدین گونه که سطح پس از تراش توسط کف تراش و سایر ابزارآلات، توسط فرز انگشتی ظریف کاری می شود. و نا همواری های موجود را صاف کرده و از بین میبرد. همچنین سایز و اندازه فرز انگشتی نسبتا کوچک تر از کف تراش میباشد و هدفش تراشیدن و صاف نمودن با دقت بیشتر میباشد.

 

هلدر فرز تی (T)

هولدر تی به جهت شکل این هولدر که شبیه تی انگلیسی می باشد به این عنوان نامیده شده است. هلدر فرز T ابزاری است جهت ایجاد شیار بر روی سطوح فلزی که دارای مدل های مختلفی از جمله فرز T شیار مستقیم ، شیار چپ و راست ، فرز T الماس (کارباید) ، اینسرت تعویض شو ، و مدل HSS ، HSS-E می باشد و دارای سایزهای مختلف و با برند های آلمانی ، یوگوسلاوی ، چک و غیره … می باشد.

 

هولدر فرز بالنویز

هلدر فرز بالنویز ابزاری مناسب برای خزینه سازی قطعه است که امکان تغییر سریع تیغه ها را فراهم می کند و آن را به یک راه حل مناسب برای هر محیط تولید و تراشکاری تبدیل می کند. بدون نیاز به چرخاندن قطعه کار یا متوقف کردن فرز سر الماس، پیلیسه ها را جدا کرده و لبه ها را چفت می کند. فرز سر الماس برای بهره برداری اتوماتیک با تولید زیاد ساخته شده است.

مطالب بیشتر: تنگستن کارباید حفاری

 

 

2– هلدرهای دستگاه تراش NC

و این دسته از هولدرها هم همانطور که معلوم است مخصوص دستگاههای تراش ان سی NC می باشد. این دسته هم بر اساس کاربردشان و جایگاه استفاده آنها به انواع دیگری تقسیم می شوند که عبارتند از:

هلدر کف تراش ( هلدر مستقیم )
هلدر رو تراش ( بیرون تراش )
هلدر تو تراش ( داخل تراش )
هلدر برش
هلدر گاه پیشانی
هلدر گام زنی بیرون
هلدر گام زنی داخل
هلدر دیوار زن

 

 

نوشته قبلی

تفاوت بین قلاویز دنده ریز و قلاویز استاندارد

نوشته بعدی

هلی کویل چیست و چگونه کار میکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری

تماس تلفنی